AUSTRALIEN DEL 2: RESAN LÄNGS KUSTEN

Läs Del 1 här

06.00 ringer klockan. Jag packar det sista och går ut till köket för att laga frukost innan jag ska gå till bussen. Där upptäcker jag till min besvikelse att någon tagit mina ägg, men ett danskt par är snälla och ger två av sina till mig.

DSC00858.JPG

Första stoppen på min resa blev Townsville. Jag hade bestämt mig för att åka ut till Magnetic Island och se koalor. På ön träffade jag finskan Karoliina och tyskan Dorothee samt britterna Simone och Victoria som hade bosatt sig i Sydney och var på semester längs kusten. Vi gav oss ut på upptäcktsfärd runt ön och drack drinkar på hostelet.

magnetic.jpg
1.png

Upplevelserna på ön var egentligen inte märkvärdiga men jag hittade flera vänner som alla skulle åt samma håll som mig. Och solnedgången på ön var fantastisk! Vi låg i hängmattor utanför våra bungalows och livet kändes ganska gött.

Nästa stopp: Airlie Beach, en fantatiskt fin stad med dyra båtar i hamnen och mängder med klubbar längs huvudgatan. Majoriteten av alla som kommer till Airlie Beach stannar bara i två dagar och är där för att åka ut med båt till Whitsundays. Precis som vi. Jag och britterna tog in på ett hostel och såg till att få bo i samma rum. Sjukt roliga tjejer de där två!

IMG_5726.PNG

Simone&jag. Simone är en sån där människa som bara får en att skratta konstant.

Vi hade en rolig kväll ihop på stan där vi träffade några Australiensare. Eftersom jag jobbat som servitris fick jag erbjudande av en kille att komma och jobba på hans restaurang i Sunshine coast, ett erbjudande jag var väldigt taggad på men aldrig kom att utnyttja.

Ombord på en katamaran med ett 30-tal andra unga människor seglade jag ut på öppet hav. Hög musik, öl, livsglada människor och fantastiskt väder. Jag började prata med en kille som hette Aron. Aron är en underbar och snäll människa som kommer från London. Han och jag pratade om livet. Aaron berättade om sin plan att väl tillbaks i London köpa sig ett lamm  och bygga om sin pappas taxibil till en campervan för att sen ge sig ut på turné i Europa.

Det finns så härliga människor som är ute och reser! Alla med sina egna stories. I guess that’s what it’s all about” skriver jag i min dagbok.

IMG_5565.JPG

Första kvällen var fantastisk. Jag har aldrig tidigare i mitt liv sett stjärnhimlen så klar och vacker. Jag har heller aldrig sett en moonrise. Tror jag. Månen liksom steg upp som en sol i horisonten och steg allt högre upp på himlen under kvällens gång. Jag önskade T var där och fick se den med mig.

1.png

2.pngbatbat2

Whitsunday Island är en ö med kritvinda sanddynor och kristallklart vatten i en formation som inte liknar någonting jag sett innan. Vi tog oss ner till stranden där vi kastade en amerikansk fotboll och gjorde konster i vattnet. Den här platsen är absolut en av de finaste platser jag någonsin sett.

Sista dagen i Airlie Beach avslutades med fest. Jag hade umgåtts hela dagen med mina brittiska vänner och deras nyfunna colombianska vänner och skrattat så mycket att jag grät.

3.png

Seventeen seventy. Innan jag åkte till Australien googlade jag lite på saker att göra längs östkusten och hittade fenomenet Scooteroo i den gamla byn Seventeen Seventy. Det lät på riktigt så jäkla konstigt att jag redan innan jag åkte bestämde att det här måste jag göra.

Jag lämnade lyxyachterna i Airlie Beach på eftermiddagen för att resan till byn. Resan var lugn och lång. Klockan 02.00 stannade bussen mitt ute i ingenstans och släppte av oss i den kolsvarta natten. Utanför bussen stod en halvrisig tunn kvinna vid en minivan och rökte en cigg iklädd sportbyxor och en morgonrock. Hon var soft, jag gillade henne. Jag och de två andra packade in våra väskor i vanen och klev in.

Utanför passerade vi mörka fält och ingen sa någonting. Radion spelade Oh baby, baby, it’s a wild world och jag kände att det är precis här jag ska befinna mig just nu.

 

 

Kommentera

