Vegotips

Rödbetspaj med grönkål och getost

Hela den här veckan har varit en vegovecka för mig. En av rätterna som jag lagat kom ifrån recept som jag sprang på inne på Hemköp och som lät så jäkla gott att jag var tvungen att prova det. Sjukt gott så jag måste dela med mig av det! Du hittar det här

1. Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt vatten, arbeta ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min.

2. Sätt ugnen på 225°.

3. Skala och hacka löken. Skala och klyfta rödbetorna. Fräs löken i smör eller olja och blanda med rödbetor, salt, peppar och rosmarin.

4. Repa grönkålen i mindre bitar och stek hastigt i lite olja.

5. Mosa osten och blanda med ägg, crème fraiche, honung och rödbetsröran. Förgrädda pajskalet 10 min. Häll i fyllningen. Strö över pumpakärnor och lättstekt grönkål och grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Låt pajen svalna. Servera med sallad.

Mums!

 

 

Kommentera

