Tjejer jag ser upp till

Ni vet när man får den där frågan om vilka som är ens förebilder? Jag har aldrig känt att jag haft någon förebild (förutom min pappa när jag var liten), så jag har aldrig  haft något svar på den frågan. Det har stört mig lite och jag har börjat fundera kring vikten av att ha förebilder.

För mig skulle en förebild säga mig något om egenskaper eller färdigheter som jag värderar. Alltså skulle en förebild säga något om mig som person. Människor jag ser upp till är ofta mina vänner och min pojkvän. I olika situationer i livet tycker jag att dom är helt fantastiskt inspirerande. Men jag har nu försökt fundera ut lite mer kända profiler som jag ser upp till och här tänkte jag ge dem lite mer uppmärksamhet:

lices.png

Lisa Anckarman
På senare tid har jag hittat den här tjejen. Hon driver bl.a. en blogg och en youtubekanal där hon pratar mycket om vikten av att våga vara sig själv. Att göra som man vill, leva sin dröm och att våga vägra omgivningens förväntningar. I en tid då minska-hat och minska-hat-mellan-tjejer flödar känns hon som en ledande roll.

 

cj.jpg

Carolina Gynning
Jag kan egentligen väldigt lite om Carolina Gynning, men vad jag märkt att jag ser upp till hos henne är hennes entreprenörsanda. Att hon är konstnär, och en framgångsrik sådan. Hon kan leva på att skapa och det inspireras jag av.

 

jd

Josefin Dahlberg
Blev chefredaktör för Modette i ung ålder och verkar otroligt driven och företagsam. Supercoolt!

 

peppa.png

PEPPA HART
Skribent, designer, konstnär, inredare, festfixare, stylist. Den här kvinnan gör allt! Jag vet inte riktigt hur jag hittade henne från början, men jag fastnade för henne direkt. Allting hon gör är så häftigt och inspirerande! Hon gör mycket av de sakerna jag gärna skulle vilja fylla mitt liv ännu mer av.

 

zara.png

Zara Larsson
Ingen kan väl ha undgått den här unga tjejen och hennes tydliga ställningstagande för jämställdhet. Jämställdhet är en hjärtefråga för mig och jag tycker att det både är otroligt viktigt men också otroligt glädjande att se en ung tjej vara så drivande i dessa frågor. Hon är en förebild för så många unga och jag tycker det är fantastiskt att hon ser sin offentliga profil som en möjlighet att påverka. Hon vann faktiskt jämställdhetspris under Rockbjörnen förra året.

Kommentera

