Hur man håller energin på topp

Ja, som rubriken säger så tänkte jag vara lite seriös och dela med mig av hur jag gör för att hålla energin uppe trots motgångar i vardagen. Specifikt när jag söker jobb. Vi alla vet ju att jobbsökande kan vara kämpigt, energikrävande och ibland väldigt ensam.

Själv har jag sökt jobb i ca 3 veckor nu, sen jag kom hem från Australien. Jag har ett tillfälligt jobb under tiden som ger mig väldigt begränsat med tider och självklart kan det kännas tungt vissa dagar när man kliver upp ur sängen med en tom kalender. Men helt ärligt så har jag lyckats hålla mig positiv och driven i stort sett hela tiden. Och  de gånger jag hamnat i en negativ tankespiral så har jag lyckats vända det och istället använda som bränsle till mer energi och motivation.

! Varje dag har potential att bli fantastisk och det ska den bli !

minatips.png

  • Fyll vardagen med aktiviteter så att du känner dig produktiv
    Träffa vänner, gå och träna, ät ordentligt, ut i luften och andas och ha en lista på jobb du ska söka under dagen. Få vardagen att kännas meningsfull!
  • Se till att få in pengar på något sätt (om du behöver)
    Ta ett tillfälligt jobb där du själv kan bestämma hur mycket du vill jobba. Eller säljs saker du inte använder – rensa garderoben och dra samtidigt in lite pengar. Minska stressen av att inte få ekonomin att gå ihop
  • Sök inte vilka jobb som helst
    Var snäll mot dig själv och sök jobb som du faktiskt vill ha. Du kommer att må så mycket bättre av det. Varken du eller arbetsgivaren tjänar på att du ljuger ihop ett mail om att du vill ha ett jobb som du inte vill ha
  • Var kreativ
    Sök aktuella annonser, men maila eller ring också företag som intresserar dig. Sök praktikplatser, be om att få komma och prata, besök företag personligen och fråga runt i kompiskretsen. Sök jobb på alla tänkbara sätt så har du större chans att hitta ett!

Och slutligen, vänd dina hjärnspöken till motivation!

Formulera problemen: VAD är det som tynger mig mest med att söka jobb?

Är du trött på att skicka mail ut i tomma intet?
Det tyder på att du vill kunna visa vem du är och det kan du konkurrera med! Var kreativ:  Ring istället eller sök upp företaget personligen! Konkurrera med din sociala förmåga.

Sinar kontot?
Det är en motivation till att hålla dig sysselsatt! Ta a ett tillfälligt jobb, studera och få CSN eller sälj saker du äger för att minska stressen du upplever. Då kan du fokusera bättre.

Saknar du utbildning för de jobb du verkligen vill ha?
Grattis! Du har kommit på vad du egentligen vill göra. Många är avundsjuka på dig just nu. Suktar du efter jobb som du önskar att du utbildat dig? Det är aldrig för sent att skola om sig!

Du kommer få ett jobb och det kommer bli ett bra sådant, just tack vare att du kämpar. Så håll dig motiverad, tänk goda tankar och unna dig välmående. Fyll vardagen med aktiviteter och sök jobb med hjärtat. Glada tankar ger glada känslor.

 

Kommentera

