INTERNATIONELLA KVINNODAGEN

Idag fick jag ett fantastiskt och jättelångt meddelande från min pojkvän där han nämnde hur mycket han beundrar min glöd för jämställdhet och jämställdhetsfrågor. Han skrev så mycket starka och fina saker som jag blev otroligt glad över, bland annat att jag är en inspiratör och att han hoppas att jag fortsätter att inspirera andra att jobba med frågan.

Min pojkvän är helt fantastisk och vi två tillsammans skapar en otroligt bra miljö för oss själva, och förhoppningsvis för de i vår omgivning också. Som min pojkvän sa, vi hoppas och vill att i vårt liv tillsammans är varje dag jämställdhetsdagar. Vi båda är omtänksamma människor som haft trygga uppväxter och har humanistiska värderingar. Vi tror på jämställdhet och jämlikhet i allt.

Men vi vet också att verkligheten inte ser ut så överallt i världen.

IMG_0042 - Kopia

Internationella kvinnodagen är ofta en dag med demonstrationer samt diskussioner på sociala medier. Det är en dag som många använder till ett bra tillfälle att uppmärksamma den ojämställdhet som råder lite extra – Med all rätt. Ni som gör detta är fantastiska och jag är med er. Jag hoppas att vi någon dag når jämställdhet och att den internationella kvinnodagen inte behöver uppmärksammas i detta syfte längre och inte är kopplad till ilska och besvikelse. Jag hoppas att den istället då bara kan finnas till för att hylla alla fantastiska kvinnor i världen lite extra.  Det dröjer nog ett tag till dess, men med våra goda värderingar och starka samspel kan vi tillsammans komma dit.

Så idag ger jag en extra hyllning till alla de fantastiska, smarta och starka kvinnor ute i världen som på grund av olika anledningar och förtryck inte får chans att visa det. Inte får chans att leva ut det. Ni är otroliga och det är så så viktigt att ni fortsätter kämpa, för jämställdhetens skull.

Idag ger jag också en hyllning till alla fantastiska kvinnor som finns i min närhet och omgivning.

Samt till de grymma artister, skådespelerskor/skådespelare, politiker och medieprofiler med möjlighet till inflytande här i världen, som passar på att påpeka för fans och övriga jordklotet hur viktigt det är med jämställdhet. Emma Watson, Malala Yousafzai, Yoko Ono, Oprah Winfrey, Joseph Gordon-Levitt, Keira Knightley, John Legend, Ellen Page, Robyn, Nina Persson, Zara Larsson, Magnus Betnér, Özz Nujen mfl.

Slutligen borde vi också hylla och tacka alla hjältar och hjältinnor i historien som genom att sätta sig emot rådande normer och strukturer bidragit till ett mer jämställt tänk än de själva växte upp i.

vitvå

Ta hand om varandra och visa respekt. Kärlek till er alla!

Lista gärna era förebilder eller tips på hur man kan bidra till ett mer jämställt samhälle.

 

 

 

Kommentera

