Att välja rätt (och fel)

Jag har alltid varit väldigt kreativ. Sen barnsben hade jag målarböcker under armen och en kamera runt halsen. Jag hade ett piano på mitt rum som jag spelade på varje dag efter skolan och jag älskade att bygga hus i The Sims. Jag kunde spendera timmar åt att leta upp kommande säsongens trender på internet (även om jag inte själv följde dem) och jag fyllde hårddisken med inredningsbilder.

Att studera estetisk verksamhet på gymnasiet var det bästa jag gjort. Jag spenderade mina dagar i ateljéer, mörkerrum och skulptursalar där jag fick testa på och utveckla mitt intresse för färg och form. Jag vågade testa, jag presterade bra och fick bra betyg.

Mitt gymnasieval var en belöning till mig själv, ett sätt att satsa på mig själv och låta mig själv göra det jag brinner för.

En utbildning som intresserar dig är en investering för dig själv och för din framtid. Jag hittade en video på youtube där fantastiska Evelina Barry pratar om just detta.

Det här är fantastiska råd och en perfekt guide till dig som står inför ett gymnasieval eller högskoleval! Jag önskar att jag hade sett den här videon när jag först kände att jag hamnat fel. Detta är även ett råd till dig som hamnat på fel utbildning. Det är ingen katastrof att hamna fel, men gör i så fall dig själv en tjänst och hoppa av. Byt. Testa något annat.

Jag valde också fel. Misstaget var att jag stannade kvar. Efter gymnasiet började jag på en teknisk högskola. Skolan är uppmärksammad i Sverige för att hålla hög standard, vara seriös, erbjuda ingenjörsutbildningar och ha sjuka fester. Hit söker sig många unga elever med målet att ta en civilingenjörsexamen. Det var inte mitt mål.

När jag studerade där kände jag mig lite trög, oambitiös, uttråkad och oförstådd. Det är så himla olikt hur jag faktiskt är och hur jag vanligtvis känner mig. Jag var malplacerad. Jag hade inget intresse för det vi läste, jag brydde mig inte. Min gnista och min ambition tynade långsamt bort.

Det är en sådan förlust att sätta sig i själv i fel situationer och tvinga en själv att prestera. Sitta i en klass med människor som faktiskt är genuint intresserade och själv vara ointresserad. Skämmas över att aldrig ha något värdefullt att tillföra till diskussionerna. Jag som vet att jag kan göra bra ifrån mig, ha mycket att säga i klassen och tänka utanför boxen. Jag har sett det, jag har känt det.

Och jag saknar det.

dare to.png

Tänkt att istället gå till skolan och förbättra en talang du redan har!
Bygga på kunskaperna inom ett område du vill veta mer om. Sticka ut, prestera bra och känna att du är duktig på det du gör. Det är när man gör någonting man tycker om och känner passion för som glöden kommer. Och det är då man når de riktigt spektakulära resultaten.

 När jag tog min kandidatexamen så stod jag där. Vart ska jag nu? Är jag verkligen färdigpluggad? Det här vill jag väl inte jobba med? Visserligen träffade jag fantastiskt härliga människor under min studietid och lärde mig mycket nyttigt inom business men jag hade inte satsat på mig själv, på min talang och mina intressen.

Efter examen skedde stora och flera förändringar i mitt privata liv och tiden bara flög förbi. En dag stannade jag upp och jag ville bryta mönstret. Jag reste till Australien för att få perspektiv.

Nu är jag hemkommen igen och står i samma vägskäl som jag försökte fly från.

Jag försöker tänka, hitta tillbaks, vara ärlig mot mig själv.
– Vad får mitt hjärta att bulta extra hårt?
– Vad är jag duktig på?

Mitt hjärta bultar extra hårt när är kreativ. När jag läser inredningstidningar, köper kläder eller målar en tavla. Jag älskar att leta efter inspiration omkring mig. Jag producerar så mycket kreativitet på min fritid som världen aldrig får se. Och jag är ganska duktig på det.

Men ännu duktigare tror jag att jag är på att se andras talanger. Och på att vara sådär lite lagom duktig på mycket och pussla ihop de där bitarna till en helhet. Det här är min sanning, den jag är och det är det jag ska satsa på.

I alla fall, jag råder dig att vara ärlig mot dig själv, känna efter och på så sätt satsa på dig själv!

 

Kommentera

